Den Norske Epledagen markeres over hele landet. Vi feirer med sesongens smakfulle tilbakeblikk.

Fruktdyrker Merete Hyggen i Røyken starter eplemosthøsten mens snørestene ennå ligger på bakken og kuldegradene fortsatt er på daglige besøk. Å beskjære epletrærne er et årlig must, og Merete lar den kommende sesongen passere revy: Når må hun gjødsle og sprøyte? Hvordan blir blomstringen? Kommer biene? Har hun folk nok når det høstes må? I dag, på Den Norske Epledagen 17. oktober, kan hun loggføre et syrligere produkt enn i 2014, i mangel av sol og varme. Hun har presset 30 tonn, av en total avling på 120 tonn epler, og sitter igjen med 30.000 flasker (22.500 liter) eplemost.

Den bevisste forbruker
Hyggen-mosten er et småskalaprodukt. Kundene er den bevisste forbruker, som verdsetter lokalprodusert mat. Det handler både om helse, kultur og trend, og er motpolen til den industrialiserte produksjonen. Epler, som stammer fra Kasakhstan og Kaukasus og er mer enn seks tusen år gamle, er en populær frukt i Norge. Hver av oss spiser tolv kilo i året, men nesten 90 prosent av forbruket er import fra utlandet. Det er ikke bare den gode smaken og alle variasjonsmulighetene som gjør eplet så ettertraktet. Det er langt mellom andre matvarer som er så smakfulle og samtidig så sunne. Ordtaket «Et eple om dagen holder doktoren borte», er ikke oppspinn: Epler er fulle av C-vitaminer, naturlig fiber, antioksidanter og flavonoider, som bl.a. styrker immunforsvaret. Det fins over 20.000 eplesorter i verden. Her i landet er det Aroma som er den desidert største (den brukes også i Hyggen-mosten), med Rød Gravenstein som en god nummer to.

En liten kjendis
Eplet spiller en sentral rolle i mange kjente historier. Fra fortellingen om Fra Hyggens lune eplehage til de edleste dråper Den Norske Epledagen markeres over hele landet. Vi feirer med sesongens smakfulle tilbakeblikk. Fruktdyrker Merete Hyggen i Røyken starter eplemosthøsten mens snørestene ennå ligger på bakken og kuldegradene fortsatt er på daglige besøk. Å beskjære epletrærne er et årlig must, og Merete lar den kommende sesongen passere revy:

Adam og Eva, legenden Wilhelm Tell, Snøhvit og de sju dvergene, og Drømmen om Narnia.
Fruktprodusent Merete Hyggen velger sine forhandlere med omhu, det være seg restauranter eller dagligvarebutikker. Hun bygger bevisst opp et merkevarerennomé rundt epleproduktene sine. Og hun er ikke den eneste: Plateselskapet Apple Records er kjent for å gi ut platene til The Beatles, partiet Frp bruker også et eple i sin logo, men den mest kjente eple-logoen tilhører det amerikanske teknologiselskapet Apple. Byen New York fikk kallenavnet «The Big Apple» på begynnelsen av 1900-tallet. Noen mener det stammer fra veddeløpsbanene, der premiene ble kalt «apple». Andre mener kallenavnet er knyttet til byens levende jazzmiljø. Det svinger også rundt eplemosten fra Hyggen – og mer moro skal det bli. Merete Hyggen satser på vekst i årene som kommer, og ønsker seg egen fruktpresse. Foreløpig leier hun pressekapasitet hos Askim Frukt og bærpresseri, og må frakte alle råvarer dit. – Jeg vil helst ha hånd om hele produksjonskjeden selv, sier hun. De neste to årene investerer hun mellom to og tre millioner kroner i modernisering. Det meste går til å skifte ut og erstatte gamle epletrær.

Tekst: Gro Ellingsgard

Drammens Tidende. Helg 19

Se egen PDF